لوازم خانگی

هر آنچه درباره سرخ کن باید بدانید + فیلم

راهنمای خرید سرخ کن

هر آنچه درباره سرخ کن باید بدانید

آیا می‌دانید سرخ‌کن‌ها چگونه کار می‌کنند و چه نوع دستگاهی هستند؟ هر آنچه درباره سرخ کن باید بدانید در این مقاله گفته شده است پس تا انتها همراه ما باشید .

سرخ‌ کن چیست؟

وسیله یا ابزای که به کمک آن فر‌آیند سرخ کردن مواد غذایی را بدون دردسر،  با سرعت بیشتر،  کیفیت بالاتر و طعم بهتری تجربه می‌کنیم. دستگاه سرخ‌کن شامل محفظه روغن و یک المنت گرم‌کننده ‌‌‌‌‌‌می‌باشد و ساختاری زیبا و معمولی دارد. این دستگاه‌ها ویژه غذاهایی ساخته شده‌اند که نیاز به سرخ کردن دارند.

عملیات سرخ کردن در این دستگاه‌ها با سرعت زیادی انجام گرفته و با تنظیم حرارت خود، با کیفیت‌ترین نوع فست ‌فودها را مهمان سفره های شما می‌کنند. باید صرف نظر کرد از اینکه این دستگاه در کجا تولید شده و ساخت کدام برند است، زیرا دستگاه‌های سرخ‌کن با داشتن یک المنت گرم‌کننده و محفظه روغن و ساختاری معمولی نیاز شما را برطرف می‌کنند. غذاها در این دستگاه درون یک سبد فلزی قرار گرفته و درون روغن می‌جوشند.

اکثر سرخ‌کن‌ها دارای نوعی محفظه‌ پخت‌وپز با دمایی کنترل شده هستند که وظیفه نگهداری روغن پخت‌وپز را دارد و دو حالت دارد یا دارای درب و یا فاقد درب هستند.

همچنین بستگی به ابعادشان دارد. معمولاً واحدهای کوچک‌تر همگی دارای درب هستند، اما واحد‌های بزرگتر دارای درب بازند. همچنین برای سادگی تمیز کردن محفظه‌ درون آن که قابلمه یا کاسه نیز گفته می‌شود، امکان جابجایی وجود‌ دارد.

دربعضی از سرخ‌کن‌ها چندین سبد جا‌بجایی وجود دارد که در اشکال مربعی یا مستطیلی هستند. این سبدها غذا را در روغن شناور می‌کنند و همچنین نگه می‌دارند، اما سرخ‌کن‌های کوچک را معمولاً با سبدهای شناور نمی‌سازند و به همین دلیل غذا در کف محفظه پخت می‌ماند. بیشتر تجهیزات استاندارد در سرخ‌کن‌های بزرگتر، محفظه‌های سرخ‌کردنی مهر و موم شده هستند، اما در انواع کوچکتر وجود ندارند.

امروزه درصد قابل توجهی از فست‌فودها و رستوران‌ها از سرخ‌کن‌های بزرگ استفاده می‌کنند چون با حجم زیادی از روغن با سرعت بالایی مواد غذایی را سرخ‌شده تحویل شما می‌دهند.  نقاط سردی که در سرخ‌کن‌ها وجود دارد باعث جلوگیری از سوختن روغن و لکه دار شدن می‌شوند. در سرخ‌کن‌ها نقاط سردی وجود دارند که این نقاط که باعث می‌شوند خرده‌های غذا که در ظرف ته‌نشین شده‌اند در دمای پایین موجب سوختن روغن نشوند.

سرخ کن چیست

سرخ کن چیست

آشنایی با انواع سرخ‌کن ها

کلا سه نوع سرخ‌کن در بازار عرضه شده که عبارتند از:

  1. سرخ‌کن‌‌های معمولی
  2.  سرخ‌کن‌های الکترونیکی
  3. مینی سرخ‌کن‌ها

سرخ‌کن‌های معمولی فقط دارای یک مخزن و یک المنت هستند که در درجات مختلف غذا را سرخ می‌کنند. زمانی که مردم از میزان مصرف روغن در مدل‌های معمولی ناراضی بودند سرخ‌کن‌های بدون روغن پا به دنیا رقابت گذاشتند. این سرخ‌کن‌ها چون از فناوری جریان سریع هوا بهره می‌برند، غذاها را با حداقل روغن یا بدون نیاز به روغن به خوبی سرخ می‌کنند. همچنین عنوان سرخ‌کن‌های کم مصرف را به خود اختصاص دادند.

و در پایان به سراغ مینی سرخ‌کن‌ها می‌رویم که معروف به کوچک شده سرخ‌کن های معمولی هستند.

باید بدانید که سرخ‌کن‎ها در ظرفیت مخزن روغن و مواد غذایی، قدرت سرغ کردن و مابقی ویژگی ها باهم متفاوت هستند. شما می‌توانید بر اساس فاکتورهایی که به آن اشاره کردیم مناسب‌ترین محصول را برای خود انتخاب کنبد.

سرخ‌کن ها چطور کار می کنند؟

سرخ‌کن‌ها دارای نوعی سبد فلزی سوراخ دار هستند که غذا را در خود جای می‌دهد و در روغن جوشیده قرار می‌گیرد. میزان مصرف روغن سرخ‌کن‌ها به ظرفیتشان بستگی دارد و معمولا حدود دو پیمانه است.

جهت صرفه‌جویی در هزینه می‌توانید از روغن‌های سرخ کردنی چند بار مصرف استفاده کنید. بعضی از سرخ‌کن‌ها دارای فیلتر‌هایی هستند که باعث کاهش بوگرفتن غذاها و افزایش عمر روغن می‌شوند. دیگر کاربرد فیلتر روغن، افزایش طول عمر استفاده از دستگاه و سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی و کنترل درجه حرارت است.

اما این فیلتر حساسیت‌هایی دارد برای مثال هنگام شستن سرخ‌کن، این فیلتر به هیچ وجه نباید با آب تماس پیدا کند، چون در کسری از ثانیه خاصیت کربنی خود را از دست می‌دهد.

همچنین توصیه می‌شود هنگام شستن ‌سرخ‌کن، فیلتر را از دستگاه بیرون آورده و بعد از اتمام کار در جای خود بگذارید. برای جلوگیری از سرخ‌شدن زیادی غذا می‌توانید از دستگیره‌ای که سبد را درون روغن بالا و پایین می‌برد بهره ببرید. یکی دیگر از ویژگی‌های سرخ‌کن‌ها برخورداری از تایمر و هشدار دهنده صوتی است که باعث جلوگیری از خرابی و سوختن غذا می‌شود.

آشنایی با انواع سرخ‌کن ها

آشنایی با انواع سرخ‌کن ها

کاربردهای سرخ کن

اکثراً از سرخ‌کن بجای فر استفاده می‌کنند. مثلا برای پختن کیک یا شیرینی می‌توانید ازآن استفاده کنید. کاربرد دیگر این دستگاه تهیه غذاهای فست فودی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مرغ و ماهی سوخاری
  • فلافل
  • چیپس
  • پیراشکی

کاربرد سرخ کن بدون روغن چیست؟

به کمک سرخ‌کن بدون روغن می‌توان به راحتی کارهای زیر وغذاهای زیر را تهیه کرد که عبارت اند از :

  • گرم‌کردن غذاها
  • پختن غذاهای یخ‌زده و آماده‌
  • کبابی کردن گوشت و مرغ
  • پختن کلوچه و کیک‌‌‌های کوچک
  • بودادن آجیل
  • پیتزا

سرخ کن بدون روغن چطور کار می کند؟

این دستگاه یکی از وسیله‌های محبوب در آشپزخانه‌هاست که به کمک آن به راحتی می‌توانید شیرینی، انواع غذاهای سرخ کردنی و چیپس سیب‌زمینی را با کمترین میزان روغن آماده کنید. غذاهایی که با این دستگاه آماده می‌شوند، چون مقدار کمی کالری و چربی دارند، به عنوان بهترین جایگزین برای غذاهای سرخ کردنی هستند.

این دستگاه از اسمش هم مشخص است که احتیاج چندانی به روغن ندارند، به اندازه یک قاشق غذا خوری هم کارتان راه می‌افتد. حتی اگر ذره‌ای روغن هم مصرف نشود مشکلی پیش نخواهد آمد. نکته قابل توجه اینجاست که غذا در فرآیند پخت مرتب هم بخورد تا گرما به‌طور مساوی به همه قسمت های غذا برسد.

همچنین این دستگاه توانایی ایجاد واکنش شیمیایی به نام میلارد را دارد که  طعم و رنگ غذا را تغییرمی‌دهد. میلارد نوعی واکنش شیمیایی است بین یک آمینو اسید و قند احیاکننده که معمولا باحضور گرما انجام می‌شود. این واکنش نقش موثری در تهیه مواد غذایی ایفا می‌کند و نوعی قهوه‌ای شدن غیر آنزیمی است. سرخ‌کن‌های بدون روغن، هوای داغ حاوی قطرات روغن را در اطراف غذا می‌چرخانند و غذا را ترد می‌کند.

سرخ کن هوا چطور کار می کنند؟

در قسمت بالای این دستگاه مکانیزم فن و گرمایش وجود دارد. به این شکل که غذا را در یک سبد سرخ‌کن قرار داده و وقتی آن را روشن کنیم، هوای گرم به سمت پایین و اطراف غذا حرکت می‌کند و باعث ترد شدن غذا می‌شود. دقیقا مشابه سرخ شدن عمیق ولی بدون روغن است.

معایب و مزایای سرخ کن هوا چیست؟

معایب و مزایای سرخ کن هوا چیست؟

معایب و مزایای سرخ کن هوا چیست؟

مزایا: پختن غذاهای منجمد را ساده می‌کنند. نتیجه خروجی بهتر از سرخ کردن در فر است. دمای آشپزخانه ثابت می‌ماند و گرم نمی‌شود.

معایب: هرچقدر هم بزرگ باشد بازم ظرفیت محدودی دارد. کمی فضا را اشغال می‌کند و بسته به انتخاب شما ممکن است قیمت بالایی داشته باشد.

در واقع سرخ‌کن هوا از یک نظر مشابه فر هستند که میپزند و برشته می‌کنند ولی تفاوت آن اینجاست که عناصر گرمایشی‌ فقط در بالایش قرار دارد که یک فن بزرگ و قوی را همراهی می‌کنند. و در نهایت یک غذای بی‌نظیر را در مدت زمانی کوتاه آماده می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی سرخ‌کن هوا را فراموش نکنیم که روغن خیلی کمتری نسبت به رقبای خود مصرف می‌کند و خیلی سریع گرم می‌شوند. همچنین ترکیب منبع حرارت متمرکز و اندازه و قرارگیری فن باعث می‌شود غذا با سرعت و یکنواخت بپزد.

بیاید کمی در مورد تمیز کردن سرخ‌کن های هوا صحبت کنیم. یکی از ویژگی‌هایی که سرخ‌کن هوا دارد این است که بیش از نیمی از قفسه‌ها و سبدهایش قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی را دارند. و آن درصد از قفسه‌ها و سبدها که از این قابلیت برخوردار نیستند، پیشنهاد می‌شود از برس‌های ظرفشویی استفاده کنند.

تاریخچه برند اسنوا

تفاوت بین سرخ کن هوا و سرخ کن عمیق چیست؟

در واقع سرخ‌کن‌های هوا در دمای بالا و به کمک یک فن قدرتمند غذاها را می‌پزند، اما سرخ‌کن‌های عمیق غذاها را در ظروف روغنی که تا دمای مشخصی گرم شده‌اند می‌پزند.

هردوی آن‌ها سرعت بالایی دارند، ولی یک سرخ‌کن هوا قانونا به زمان پیش گرمایش صفر نیازدارد درصورتی که سرخ‌کن‌های عمیق می‌توانند حدود 15 دقیقه طول بکشند.

سرخ‌کن‌های عمیق مصرف روغن زیادی دارند تا جذب غذا شوده و مغزپخت شود، اما سرخ‌کن‌های هوا مصرف روغن خیلی کمتری دارند. شاید غذای دو دستگاه ترد باشد اما مزه آن‌ها متفاوت است. به این خاطر که غذاهای سرخ شده معمولاً در خمیر پوشانده می‌شوند که در سرخ‌کن با هوا در مقایسه با سرخ‌کن عمیق پخته می‌شوند. معمولاً غذاهای کوبیده شده بهتراست قبل از پختن در سرخ‌کن با روغن مخلوط شوند تا تردتر باشند.

با توجه به این که روغن داغ در یک سرخ‌کن عمیق در خمیر خیس می‌شود، اما خمیرهای مبتنی بر آرد و خمیرهای مرطوب در سرخ‌کن به درستی نمی‌پزند، ولی در سرخ‌کن با ظاهری خیلی خوب خارج می‌شوند.

فیلم آموزشی استفاده از سرخ کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *